Říká vám něco výraz „kývačka“? Šlo o motocykl Jawa 354, který měl jako první motorka této značky kyvnou zadní vidlici, odtud tedy pramení ten zlidovělý název. Kromě toho to byl velmi oblíbený a perfektní stroj a možná, že i váš otec s ním najezdil spoustu kilometrů. Jawa 354 kývačka byla také mimořádně pěkná, vyráběla se v pronikavě červené barvě s chromovanými doplňky a černým sedadlem a jízda s tímto strojem byla také skvělá proto, že v té době nebyly silnice přecpané automobily, jako dnes, a řidiči měli na svých cestách více klidu a pohody a také času sledovat okolní krajinu.
Motocykly Jawa se vyráběly v Posázaví, konkrétně v Týnci nad Sázavou. Historie výroby motocyklů se váže na rok 1937, kdy byla z původní přádelny bavlny továrna upravena pro produkci motocyklů a také automobilů, které se již poměrně brzy staly světoznámou značkou. Bohužel do původního záměru podnikání zasáhla druhá světová válka, ale i přesto se stále dařilo udržet výrobu, v podstatě až do současnosti.
S motocykly Jawa jsou také spojeny závody na ploché dráze v Praze na Markétě, možná, že si také dokážete vybavit legendární jezdce z doby socialismu, jako byl Aleš Dryml, Milan Špinka, Jan Verner, Václav Verner, Petr Ondrašík nebo velmi dobře známý, legendární Jiří Štancl, který v závodech jednotlivců na ploché dráze při Mistrovství ČSSR získal celkem dvanáct zlatých, dvě stříbrné a jednu bronzovou medaili. Motocykl Jawa 354 kývačku si můžete připomenout i překrásným, precizně zpracovaným modelem auta macmodel.cz v měřítku 1:24 z roku 1958, tedy z doby, kdy se v naší zemi motocykly Jawa vyráběly pro širokou veřejnost, a kdy třeba vaši rodiče či prarodiče měli zálusk na tento úžasný kousek, aby mohli jezdit na dovolenou nebo na výlety, třeba zrovna do Posázaví, k Týnci nad Sázavou, k jezu se stejnojmenným názvem Jawa, kde se dalo v řece koupat a provozovat vodní sporty.